Groningse sushi-restaurants krijgen onvoldoende van Consumentenbond

De bezorg-sushi van drie Groningse restaurants bevat te veel bacteriën, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Het gaat om Imono in de Gelkingestraat, Okami in de Kreupelstraat en Cafetaria Floresstraat. Sumo aan de Vismarkt scoort een krappe voldoende.

De Consumentenbond bestelde bij elk restaurant vier soorten sushi en deed dezelfde bestelling op twee verschillende dagen. De sushi werd onderzocht op bacteriën die aantonen dat de sushi niet vers is, op bacteriën die aantonen dat er niet hygiënisch gewerkt is en op ziekmakende bacteriën.

Het slechtst scoorde in Groningen restaurant Okami, dat een 2,8 als rapportcijfer kreeg. De vis was wel vers, maar met de hygiëne was het volgens de bond ,,dramatisch” gesteld. Ook bij Imono scoorde de hygiëne onvoldoende. Bij Cafetaria Floresstraat was het precies andersom: hier was de hygiëne in orde, maar de vis niet.

Ook in de andere vier steden die de Consumentenbond aandeed, Amersfoort, Breda, Rotterdam en Leiden, scoorde de sushi slecht. Op een derde van de 160 monsters zaten te veel bacteriën. De meesten duiden op een slechte hygiëne bij de bereiding.

Volgens de Consumentenbond wordt er vaak gewerkt met vuile handen en snijplanken. Als de versheid onder de maat is, is de sushi waarschijnlijk te warm of te lang bewaard.