Happietaria wil meer zijn dan goed doel

Happietaria, het popup-restaurant voor het goede doel, opent op 19 november voor de 21ste keer zijn deuren. Dit jaar legt de organisatie de lat hoog: ‘Mensen moeten hier komen voor het lekkere eten.’

Het leek nog even spannend te gaan worden: zou het wel lukken om op tijd een geschikt pand te vinden voor de 21ste editie van Happietaria? In 2012 was het tijdelijke restaurant pas drie weken voor de openingsdatum onder dak, maar nog nooit hoefde het evenement uitgesteld te worden. Zo ver komt het ook dit jaar niet: dinsdag werden de benodigde vergunningen afgegeven voor Europaweg 8, het voormalige Philips-gebouw ter hoogte van het Sontplein.

PR-man Peter Neef is tevreden: het is weliswaar niet in het centrum, ,,maar je kunt er wel goed parkeren en er is veel ruimte binnen”. Nu begint het harde werk: het kantoorpand moet omgebouwd worden tot gezellig restaurant met een keuken waar voor zo’n 180 man per avond eten bereid kan worden. Op 19 november openen de deuren voor een maand. Tafels en stoelen staan in de opslag, maar de aankleding moet nog geregeld worden.

,,Gelukkig kunnen we wat Peruaanse spullen lenen van een van de organisaties die we steunen”, vertelt Neef. Dat goede doel is de stichting Tear, die zich inzet voor de bewoners van de sloppenwijken even buiten Lima, de hoofdstad van Peru. Er wordt ook geld ingezameld voor een project van OneMen in Burkina Faso om kinderen uit de lokale goudmijnen te krijgen en naar school.

Peru en Burkina Faso vormen daarom de inspiratie voor twee van de vier menu’s die geserveerd worden bij Happietaria, maar een Gronings menu – inclusief mosterdsoep – komt er ook. ,,We willen namelijk zoveel mogelijk met ingrediënten uit de regio koken”, zegt Neef. ,,De uien en eieren komen hier uit de buurt, de patat komt van Friet van Piet.”

Dat uitgangspunt past bij het streven van het bestuur om de kwaliteit bij Happietaria naar een hoger niveau te brengen. ,,We willen dat mensen hier komen voor het lekkere eten, niet alleen omdat ze er een goed doel mee steunen.” De gerechten zullen dit jaar beter en gewaagder zijn dan voorheen, belooft Neef. ,,Er komt bijvoorbeeld weiderund op het menu in plaats van een gewoon broodje hamburger.” Veel druk dus op de schouders van de keukenbrigade, maar die is daarop voorbereid: het team vrijwilligers wordt aangevuld met eerste- en tweedejaars studenten van de koksopleiding van Noorderpoort.

Vorig jaar werd er met Happietaria een recordopbrengst van bijna 70.000 euro binnengehaald. Dat bedrag denkt het bestuur van dit jaar niet te halen, omdat er met betere en dus wat duurdere ingrediënten gekookt wordt. ,,We gaan voor 65.000 euro. We kijken naar de lange termijn en dan moet je aan de kwaliteit werken.”

 

Over Happietaria

Popup-restaurant Happietaria, een initiatief van de christelijke studentenverenigingen in Groningen, opent elk jaar in de herfst een maand lang zijn deuren. Het restaurant wordt gerund door vrijwilligers en de opbrengst gaat naar goede doelen. Ook in veel andere studentensteden is een Happietaria, maar ze zijn allemaal op verschillende momenten in het jaar open. In aanloop naar de opening is er een drankenveiling, waarbij mensen geld bieden om hun favoriete drankje een naam naar keuze te mogen geven. Neef: ,,Dat levert elk jaar weer een strijd op tussen de disputen.” 

Foto: het bestuur van Happietaria