Het zat Lean Schieving als fervent bodybuilder flink dwars: dat hij zich met zijn gezonde eetpatroon nooit eens kon bezondigen aan een beker Ben & Jerry’s-ijs. ,,Dan had ik gelijk de helft van mijn toegestane calorieën binnen voor die dag.” Dus toen hij tijdens een bezoek aan New York caloriearm ijs ontdekte met extra proteïne, wist hij: dit moet ook naar Nederland komen.

Ruim een jaar later heeft de 28-jarige Stadjer zijn eigen ijsmerk: TheLeann, een verwijzing naar zijn eigen voornaam en naar het Engelse woord ‘lean’, dat mager betekent. Zonder toegevoegde suikers, met extra eiwitpoeder, maar net zo lekker als de volvette concurrenten, wijst een kleine praktijktest door de journalist uit. ,,We zijn ook nog steeds bezig om het ijs nog lekkerder te maken. We krijgen hele direct feedback van onze klanten en daar gaan we mee aan de slag.”

Vijf smaken

‘We’, dat zijn Schieving en de mensen van ijsfabriek B&G in Surhuisterveen. Daar maken ze ijs op bestelling voor allerlei bedrijven. ,,Ik wist welke smaken ik wilde en samen met hen heb ik de recepten ontwikkeld. Er zijn ondertussen ook andere ijsmerken met caloriearm ijs, dus het moesten wel smaken zijn die er nog niet waren.” De gezonde ijsliefhebber kan nu kiezen uit vijf smaken: peanut butter, chocolate chip mint, cinnamon roll, lemon cheese cake en birthday cake, vanilleijs met sprinkles. Die zitten in bekers van 500 milliliter, net als het luxe ijs dat je bij de supermarkt haalt.

Bij de grootgrutter is TheLeann nog niet te krijgen: wie het ijs wil proberen, kan het bestellen via de website – mits je in de gemeente Groningen woont – of als dessert bij restaurant Flinders in de stad. ,,Daar leggen ze ook steeds meer de nadruk op gezond eten, dus dit ijs paste daar goed bij. We gaan kijken of het aanslaat bij de gasten.” Schieving is druk bezig om meer verkooppunten te regelen voor zijn ijsmerk, dat nu een maand verkrijgbaar is. ,,Bij supermarkten is het lastig om een voet tussen de deur te krijgen als kleine ondernemer, maar het is natuurlijk wel de bedoeling om op te schalen. TheLeann moet straks gewoon landelijk verkrijgbaar zijn.”

Alternatief voor guilty pleasure

De beginnende ijsverkoper is van huis uit marketeer, dat helpt natuurlijk als je een nieuw product in de markt wilt zetten. Maar hij wordt ook ondersteund door het farmaceutische bedrijf Ofichem uit Ter Apel. ,,Het ijs is het startpunt, later moeten daar andere healthy producten bij komen: sauzen, koekjes. Ofichem vond dat een aansprekend idee en wilde investeren. Ik kan gebruik maken van hun mensen en heb daar mijn opslag, bijvoorbeeld.”

‘Healthy’ is de gangbare marketingterm voor caloriearm eten, maar Schieving geeft ruiterlijk toe dat ijs nooit goed voor je zal worden. ,,TheLeann is bedoeld voor iedereen die verantwoord bezig wil zijn met voeding. Het is een alternatief voor die ongezonde guilty pleasures, waar je van kunt genieten terwijl je toch aan je doelen blijft werken. Want alleen maar wortelsap en broccolisoep eten houdt niemand lang vol.”

 

Dit artikel verscheen eerder in Dagblad van het Noorden.